هوش هیجانی یعنی چی؟

موج مثبت
فقط در آرامش و صلح می توانید حقیقت را دریابید
هوش هیجانی یعنی چی؟
ن : سارا حسین پور ت : ز : | +

 هوش هیجانی و موفقیت در زندگی

هوش هیجانی چیست؟

پايين، نمی تواند بين عواطف مختلف خود، تفكيك قائل شود و مثلاً نمی داند غمگين است يا عصبانى، طبيعى  است هنگامى كه عواطف منفى خود را به خوبى نشناسد، نمی تواند راه مقابله با آنها را بيابد؛

هوش هيجانى، يك توانايى جدا از «هوش منطقى» به حساب می آيد كه با آن تناقض ندارد؛ ولى وجود هر دوى آنها در يك فرد، باعث موفّقيت او می گردد. كسى كه از هر دو هوش منطقى و هيجانى بالايى برخوردار است، می داندكه چگونه هيجاناتش را كنترل كند و هوش منطقى خود را در راه صحيح به كار گيرد. اما كسى كه از هوش هيجانى پايينى برخوردار باشد، ولو آن‏كه هوش منطقى خوبى داشته باشد، گرفتاری هاى زيادى در زندگى خواهد داشت.

همه افراد، منطقاً می ‏دانند كه مصرف مواد مخدّر، كار درستى نيست و در دراز مدت، باعث ناتوانى آنها می شود؛ ولى عدم كنترل خود در كسب لذّتى فورى، موجب ناديده گرفتن منطق و فدا كردن سود دراز مدت می شود.

هوش هيجانى از پنج توانايى فردى تشكيل می شود:

1 - آگاهى از خود؛ يعنى فرد از هيجانات خود در لحظه‏ هاى مختلف آگاهى داشته باشد. فردى با هوشِ هيجانى


  2 -
كنترل هيجانات خود؛ يعنى توانايى تنظيم و كنترل هيجانات منفى نظير: اضطراب، عصبانيت، افسردگى و...؛


  3- حفظ انگيزه و تمركز به هدف؛


  4 - تشخيص هيجانات در ديگر افراد. افرادى كه واجد اين خصوصيت هستند، در روابط بين فردى و شغلى موفّق‏ترند؛


  5 - كنترل روابط بين فردى؛ يعنى رابطه خود با ديگران را تنظيم كند، با چه افرادى ارتباط برقرار كند، اين ارتباط را به چه ميزان گسترش دهد و و براى آن، چه معيار و اندازه‏ اى تعيين كند.


به عبارت ديگر، هر كدام از ما دو ذهن داريم:

يكى ذهن منطقى و ديگرى ذهن هيجانى. اين تقسيم‏ بندى، تداعى كننده تقسيم بندى قديمى مغز و قلب است كه در آن تقسيم بندى، قلب، مركز كنترل هيجان‏ها و عواطف محسوب می شد. هر كدام از اين دو ذهن، در شرايط  مختلف، ممكن است باعث ايجاد رفتارى در آدمى شوند. ذهن هيجانى به سرعت واكنش نشان می ‏دهد و عواقب كار  را نمی نگرد؛ ولى در قضاوتش دقت را فداى سرعت می كند. ما به سرعت، به وقايع، واكنش هيجانى نشان می دهيم؛

ولى معلوم نيست كه اين واكنش از نظر منطقى صحيح باشد. به همين دليل، افرادى مانند كانت، هيجانات  را«بيمارى ذهن» می دانستند.


داشتن هوش هيجانى بيشتر، منجر به كاهش پرخاشگرى، افسردگى، بيمارى‏هاى خوردن (نظير بى اشتهايى عصبى
و پرخورى)، سوء مصرف مواد غذايى و... می گردد، فرد را از نظر اجتماعى تواناتر می سازد و به او اين توانايى را می دهد  كه اهداف بهتر را انتخاب كند و اين هدف را تا رسيدن به مقصود ادامه دهد.


مسئله مهم اين است كه هوش منطقى، در طول عمر، ميزان ثابتى دارد و نمى‏توان آن را تقويت نمود؛ ولى هوش
هيجانى را می توان تقويت كرد و در تربيت فرزندان هم آن را مورد توجه قرار داد. به همين دليل، مطرح شدن هوش هيجانى، دريچه‏ اى تازه در پيشگيرى از بيماریهاى روان‏پزشكى گشوده است.

 

منبع :  www.njavan.com 

 


نظرات شما عزیزان:

صدرايي
ساعت19:27---17 بهمن 1392
تست هوش نداري؟اونم از اون آنلاينا
پاسخ: سلام دوست گرامي، من نميدونم چرا لحن شما اينقدر تند هست هر انسان عاقلي بايد انتقاد يا پيشنهاد كنه اما با يك سبك اصولي. وگرنه ما كه صميمانه گوش به نظرات شما ميدهيم. اگه جاي تست خالي هست بسيار آرام تر از اين هم ميشه گفت. در هرصورت از حضور فعال شما سپاسگزارم. شاد وموفق باشيد


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: "هوش هیجانی",
.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by mojemosbat
This Template By Theme-Designer.Com